„ORTODENT” Przychodni Stomatologiczno–Ortodontycznej Sp. z o.o. w Nowym Sączu
Nowy Sącz 2022
Podstawy prawne funkcjonowania
„ORTODENT” Przychodnia Stomatologiczno-Ortodontyczna sp. z o.o. w Nowym Sączu działa na podstawie :
- Ustawy o działalności leczniczej Dz.U. z 2018 ppoz.160, 138, 650
- Ustawy o prawach Pacjenta – Dz. U 2017 poz. 1318, 1524 z późniejszymi zmianami
- Ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych Dz.U z 2017 poz 2110
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego 2016/679 z 27-04-2016
- Niniejszego regulaminu organizacyjnego „ORTODENT” PS-O
§ 1 Dane podmiotu
„ORTODENT” Przychodnia Stomatologiczno-Ortodontyczna jest podmiotem leczniczym działającym w ramach „ORTODENT” Przychodnia Stomatologiczno-Ortodontyczna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Siedziba i miejsce prowadzenia działalności znajduje się w Nowym Sączu przy ul. Moniuszki 13.
Podmiot posiada zgłoszenie do ewidencji podatkowej NIP 734 360 33 74.
Podmiot został zarejestrowany w ewidencji podmiotów leczniczych Wojewody Małopolskiego z nr 000000247163
§ 2 Cele i podstawowe zadania „ORTODENT” Przychodnia Stomatologiczno-Ortodontyczna
- Podstawowym celem „ORTODENT ” PS-O jest udzielanie świadczeń zdrowotnych stomatologicznych przez lekarzy stomatologów, zgodnie z wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej i dostępnymi im współczesnymi metodami leczenia, w tym także w zakresie diagnostyki obrazowej.
- Do podstawowych zadań Przychodni należy:
- udzielanie świadczeń ambulatoryjnych z zakresu podstawowej opieki stomatologicznej obejmującej: ortodoncję, stomatologię zachowawczą, chirurgię stomatologiczną podstawową, pedodoncję.
- wykonywanie zdjęć rentgenowskich zębowych, panoramicznych, cefalometrycznych oraz tomografii stożkowej /3D/
- udzielanie świadczeń konsultacyjnych,
- wykonywanie badań diagnostycznych,
- współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi służby zdrowia , dla zagwarantowania kompleksowości świadczonych usług,
- przeprowadzanie badań profilaktycznych,
- inne zadania zlecone przez Kierownika Przychodni.
§ 3. Struktura organizacyjna.
- Podmiot leczniczy „ORTODENT” Przychodnia Stomatologiczno-Ortodontyczna sp. z o.o., posiada jednostkę organizacyjną o tej samej nazwie, podlegającą bezpośrednio Kierownikowi „ORTODENT”PS-O.
- Kierownik Podmiotu jest bezpośrednim przełożonym pracowników zatrudnionych w podmiocie i jest odpowiedzialny za stan warunków sanitarnych oraz dopuszczenie do pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami
§ 4. Rodzaj działalności leczniczej i udzielanych świadczeń
Podmiot leczniczy „ORTODENT PS-O” udziela świadczeń w rodzaju, ambulatoryjne świadczenia zdrowotnych, poprzez jednostkę organizacyjną „ORTODENT” Przychodnia Stomatologiczno-Ortodontyczna w zakresie ;
1. HC.1.3.2 Leczenie stomatologiczne zgodnie z kodami resortowymi
– 72 Chirurgia stomatologiczna
– 73 Ortodoncja
– 74 Periodontologia
– 75 Protetyka stomatologiczna
– 76 Stomatologia dziecięca
– 77 Stomatologia zachowawcza z endodoncją
2. HC.4.2.3 Rentgenodiagnostyka w ramach kodu resortowego 31 Radiologia i diagnostyka obrazowa.
§ 5. Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych.
Siedziba Przychodni i miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych znajduje się w Nowym Sączu przy ul. Moniuszki 13.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa Pacjentów i Pracowników, teren Przychodni objęty jest monitoringiem video i audio w jej otoczeniu oraz Poczekalni.
§ 6 Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.
- Rejestracja pacjentów i założenie kartoteki odbywa się w trakcie osobistej wizyty Pacjenta w Przychodni.
- Rezerwacja terminu realizacji świadczenia zdrowotnego może być dokonana osobiście, przez członków rodziny, przez osoby trzecie, telefonicznie, drogą elektroniczną, w miarę wolnych terminów w ustalonym harmonogramie..
- Świadczenia zdrowotne udzielane będą w terminie uzgodnionym z pacjentem.
- W celu udzielenia świadczeń zdrowotnych, każdy pacjent podlega obowiązkowej rejestracji.
W tym celu zgodnie z wymaganiami ustawy „O prawach Pacjenta „ Dz.U. 2017 poz. 1318, 1524 art. 25.5, Pacjent przekazuje swoje dane obowiązkowe, co potwierdza okazaniem dokumentu tożsamości /dowód osobisty, paszport lub legitymacja szkolna w przypadku dzieci do 18 rż/:
– imię i nazwisko
– datę urodzenia
– płeć
– adres zamieszkania
– nr PESEL
– w przypadku gdy pacjentem jest osoba małoletnia, całkowicie ubezwłasnowolniona lub niezdolna do świadomego wyrażania zgody – imię i nazwisko przedstawiciela ustawowego oraz miejsce jego zamieszkania, jak również wg. uznania dane nieobowiązkowe
– adres kontaktowy
– nr telefonu
– adres mailowy.
Pacjent zobowiązany jest także do wypełnienia samodzielnego /lub poprzez opiekuna prawnego/ „Oświadczenia o stanie zdrowia”.
- Pacjent posiada możliwość zaznajomienia się z cennikiem świadczeń /stanowiącym załącznik do Regulaminu/, a w przypadku wątpliwości lub dodatkowych pytań zostanie mu to wyjaśnione przez rejestratorkę lub lekarza po ustaleniu zakresu przewidzianych do realizacji świadczeń.
- Do podstawowych zadań lekarzy zakładu należy:
- Wykonywanie świadczeń zdrowotnych określonych w zakresie czynności lekarza stomatologa, zgodnie z aktualnym stanem wiedzy medycznej oraz dostępnymi im metodami i środkami.
- Informowanie Pacjenta lub jego opiekuna prawnego o możliwościach leczenia, planowanych zabiegach i uzyskanie jego akceptacji dla podejmowanych działań.
- Udzielanie pomocy w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzielaniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo zagrożenia życia lub zdrowia.
- Udzielanie pacjentowi informacji na temat stanu zdrowia w zakresie dotyczącym świadczeń opieki medycznej zakładu
- Poszanowanie godności osobistej pacjenta i zachowanie tajemnicy zawodowej dotyczącej informacji uzyskanych w trakcie udzielania świadczeń
- 7. Do podstawowych zadań higienistek stomatologicznych należy:
- Wykonywanie świadczeń zdrowotnych określonych w zakresie czynności higienistki stomatologicznej zgodnie z aktualnym stanem wiedzy medycznej oraz dostępnymi im metodami i środkami.
- Udzielanie pomocy w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzielaniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo zagrożenia życia lub zdrowia.
- Udzielanie informacji na temat zakresu opieki medycznej realizowanej w tutejszej Przychodni.
- Poszanowanie godności osobistej pacjenta i zachowanie tajemnicy zawodowej dotyczącej informacji uzyskanych w trakcie udzielania świadczeń.
- 8. Do podstawowych zadań asystentki stomatologicznej należy:
- Asysta stomatologiczna wykonywana zgodnie z aktualnym stanem wiedzy medycznej.
- Prowadzenie rejestracji pacjentów, przygotowywanie dla lekarza niezbędnej dokumentacji medycznej
§ 7. Organizacja i zadania Przychodni.
- Podmiot leczniczy został zorganizowany w celu realizacji leczenia Pacjentów w zakresie stomatologii.
- Leczenie realizowane w ramach jednostki organizacyjnej ORTODENT PS-O.
§ 8. Warunki współdziałania z innymi podmiotami
- Przychodnia współpracuje z innymi podmiotami na zasadzie realizacji zleconych przez nią świadczeń dla pacjentów – konsultacje, zabiegi, diagnostyka obrazowa, a także na zasadzie skierowań leczonych pacjentów w celu wykonania takich konsultacji i zabiegów.
- Na podstawie umów stałych o usługi protetyczne
- W celu wykonywaniu zadań Przychodnia współpracuje, na podstawie wcześniej podpisanych umów z:
a) innymi Zakładami Opieki Zdrowotnej
b) innymi instytucjami
c) jednostkami samorządu terytorialnego
§ 9. Dokumentacja medyczna i jej udostępnianie.
- „ORTODENT” PS-O prowadzi dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych przychodni, oraz zapewnia ochronę danych osobowych zawartych w tej dokumentacji, zgodnie z ustawą o Prawach Pacjenta , ustawą o działalności leczniczej, Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego 2016/679.
- Dokumentacja medyczna udostępniana zgodnie z Rozporządzeniem Min Zdrowia z 2010 r
- „ORTODENT” PS-O udostępnia dokumentację, o której mowa w ust.1:
1) na Wniosek pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta,
2) podmiotom leczniczym, jednostkom organizacyjnym tych podmiotów leczniczych i osobom wykonującym zawód medyczny poza podmiotami leczniczymi, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych- za zgodą Pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta,,
3) rejestrom usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia tych rejestrów.
4) organom państwowym upoważnionym do wnioskowania i otrzymywania takiej dokumentacji.
3) W celu uzyskania tej dokumentacji Pacjent lub osoba upoważniona występują z Wnioskiem pisemnym, do którego Przychodnia zobowiązana jest ustosunkować się niezwłocznie nie później niż 3 dni robocze
5) Oryginał dokumentacji medycznej stanowi własność Przychodni, a wydawane są kserokopie lub kopie.
6) Za wydane odpisy lub kserokopie ustalona jest następująca odpłatność:
– za jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej – 11 zł brutto/stronę
– za jedną stronę kopii albo wydruk dokumentacji medycznej - 0,38 zł brutto/stronę
– udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku Danych – 2,20 zł brutto/1 szt płyty CD
– w przypadku zdjęć rtg wykonywanych w ramach leczenia w tutejszej
Przychodni, a także realizowanych na zlecenie zewnętrzne – dokumentacja w wersji papierowej oraz elektronicznej udostępniana jest bez odrębnych opłat.
7) Wydanie dokumentacji medycznej odnotowuje się w „Wykazie udostępnionej dokumentacji medycznej”
Wykaz ten zawiera następujące dane:
– data udostępnienia dokumentacji
– imię i nazwisko pacjenta, którego dotyczy dokumentacja
– sposób udostępnienia dokumentacji /kopia papierowa, odpis, wersja elektroniczna, mail…/
– zakres udostępnionej dokumentacji
– komu udostępniono dokumentację,
– imię i nazwisko oraz podpis osoby, która udostępniła dokumentację
8) Zgodnie z Rozporządzeniem o ochronie danych osobowych, Pacjent oraz jego pełnomocnik ma prawo do wglądu do dokumentacji medycznej, a także do usunięcia swoich danych w zakresie nie naruszającym innych obowiązujących przepisów. Na pisemny Wniosek Pacjenta rejestracja może usunąć dane dobrowolne z kartoteki papierowej, oraz elektronicznej pacjenta. W przypadku innych żądań Pacjenta decyzje w tym zakresie podejmuje Kierownik Przychodni.
§ 10. Odpłatność za świadczenia
- Odpłatność za świadczenia regulowana jest zgodnie z Cennikiem zatwierdzonym przez Kierownika Przychodni, stanowiącym Załącznik nr 1, lub zgodnie z odrębnymi umowami z instytucjami refundującymi świadczenia.
- Zakład udziela świadczeń zdrowotnych:
- nieodpłatnie – pacjentom leczonym w ramach posiadanej umowy z inną instytucją refundującą
- odpłatnie
- bezzwłocznie każdej osobie w stanie zagrożenia życia art. 58-62 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
- Procedury realizacji świadczeń odpłatnych są zgodne z pkt 6.
§ 11. Zarządzanie Przychodnią.
- „ORTODENT ” PS-O kieruje Kierownik będący jednocześnie Prezesem Zarządu Spółki.
- Kierownik samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące „ORTODENT” PS-O i ponosi za nie odpowiedzialność.
- Podczas nieobecności Kierownika, zastępuje go upoważniony przez niego pracownik.
- Do obowiązków i uprawnień Kierownika „ORTODENT” PS-O w szczególności należy:
- organizowanie i kierowanie pracą podległych pracowników poprzez ustalanie z nimi harmonogramu pracy.
- zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny podległych pracowników,
- podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia , awansowania, przeszeregowania, wynagrodzenia , karania i zwalniania pracowników „ORTODENT”PS-O,
- dbanie o właściwą atmosferę w pracy.
§ 12. Prawa i obowiązki pacjenta
W czasie korzystania ze świadczeń medycznych w PPS-O „ORTODENT”, pacjent ma prawo do:
- poszanowania godności oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny,
- świadczenia usług medycznych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach,
- swobodnego wyboru lekarza spośród lekarzy pracujących w „ORTODENT” PS-O,
- rzetelnej informacji o stanie zdrowia,
- pełnej dyskrecji dotyczącej jego osoby,
- pełnej informacji o proponowanych metodach diagnostycznych,
- informacji o rozkładzie gabinetów, pracowni i innych pomieszczeń, z których będzie korzystał pacjent w czasie leczenia,
- pomocy i wyjaśnień w sposobie przygotowania do badań i zabiegów,
- równego traktowania niezależnie od koloru skóry, wyznania i orientacji seksualnych,
- pełnego dostępu do informacji o jego stanie zdrowia, osób dla których jest opiekunem prawnym, lub pełnomocnikiem, proponowanych badaniach , rokowaniach,
- możliwości rejestracji osobistej, telefonicznej i internetowej zgodnie z aktualnymi możliwościami rejestracji.
Do obowiązków pacjenta należy:
- przestrzeganie regulaminu porządkowego „ORTODENT” PS-O,
- przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie „ORTODENT” PS-O,
- przestrzegania zasad higieny osobistej,
- posiadanie ważnych dokumentów uprawniających do korzystania z nieodpłatnych świadczeń medycznych,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa , ppoż,
- przestrzeganie zaleceń lekarza.
§ 13.
Pacjent , którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w „ORTODENT ” PS-O, ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika „ORTODENT” PS-O i wpisanie odpowiedniej notatki do Książki Skarg i Wniosków
§ 14
Regulamin Organizacyjny jest zatwierdzany przez Kierownika Przychodni i wchodzi w życie z dniem podpisania
Nowy Sącz 01-01-2022